Historia marki Volvo

Volvo to szwedzka firma, której produkty kojarzą się z bezpieczeństwem, solidnością oraz dbałością o każdy szczegół wykończenia.

Sama nazwa Volvo pojawiła się znacznie wcześniej niż pierwsze samochody tej marki i została wymyślona przez pracowników szwedzkiej fabryki łożysk kulkowych SKF, a jako znak firmowy zarejestrowano ją w 1915 roku. Słowo Volvo idealnie oddawało charakter firmy, bo volvo po łacinie znaczy „toczę się”. W firmie SKF pracowało m.in. dwóch panów Assar Gabrielsson oraz Gustaf Larson. Podczas przypadkowego spotkania w jednej z goteborskich restauracji zaczęli rozmawiać o wspólnym zainteresowaniu – motoryzacji. Rozmowy przerodziły się w realny pomysł budowania samochodów. Był rok 1924, jednak oficjalna data narodzin Volvo wypada 14 kwietnia 1927 roku. Wtedy właśnie z fabryki w Hisingen wyjechał pierwszy egzemplarz modelu o nazwie OV4. Od tamtej pory ciągły strumień wyjątkowych samochodów opuszcza fabryki firmy, tworząc historię motoryzacji.
Już przy projektowaniu pierwszego pojazdu producenci ustalili trzy założenia, którym Volvo również w przyszłości miało być wierne: samochód powinien mieć prostą konstrukcję, jego sukces rynkowy powinien opierać się na wysokiej jakości, a nie na niskiej cenie, jego konstrukcja zaś miała być oparta na własnych, a nie zakupionych komponentach. Pierwszy model Volvo OV4 nazywany potocznie Jakobem był kabrioletem wzorowanym na amerykańskich samochodach z czterocylindrowym silnikiem o mocy 28 KM. Dwa lata po inauguracji produkcji na rynek wkracza model PV651, który był pierwszym samochodem z sześciocylindrowym silnikiem, który był chłodzony wodą. Auto było wyposażone w hydrauliczne hamulce i posiadało zsynchronizowaną skrzynię biegów. W pierwszym dziesięcioleciu firmy rozpoczęto też montaż ciężarówek i autobusów, które przez pewien czas zdominowały produkcję. Podczas wojny Volvo rozpoczęło prace nad nowym samochodem osobowym, który wprawdzie stylistyką nawiązywał do aut amerykańskich, ale pod względem techniki i dopracowania miał spełniać ostrzejsze wymogi europejskie. Chodzi tutaj o model PV444, który w momencie debiutu był już przebojem. W 1953 był on najczęściej sprzedawanym samochodem w Szwecji. Nieprzypadkowe było liczbowe oznaczenie pojazdu. Pierwsza „4” symbolizowała 4-osobowe wnętrze, druga moc 40 KM, a trzecia użycie czterocylindrowego silnika. W tamtym okresie firma zatrudniała ponad 6 tysięcy pracowników i była liderem w produkcji pojazdów użytkowych, stworzyła min. pierwszą ciężarówkę, autobus i traktor napędzane silnikami Diesla, jednak próbowała także swoich sił jako producent superluksusowych samochodów – jak np. PV831. Ta reprezentacyjna limuzyna była wyposażona w takie udogodnienia jak welurowa tapicerka, dywaniki na podłodze, zapalniczki, zegar oraz radio. Projektanci podjęli także próby stworzenia samochodu sportowego, z tą myślą powstał model P1900 wyposażony w 70-konną jednostkę z dwoma gaźnikami. W 1957 na ulicach pojawił się model Volvo 120 Amazon. Jak na owe czasy miał on bardzo awangardową sylwetkę z niespotykanym wlotem powietrza w chłodnicy. W Amazonie po raz pierwszy zastosowano pionierskie rozwiązanie – trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Był to pierwszy samochód, który na szeroką skalę był promowany dzięki crash-testom. Firma dynamicznie rozwijała się też w segmencie pojazdów produkowanych na potrzeby przemysłu. Rewolucyjna ciężarówka, znana jako „Tytan” oraz model L420 Snabbe, a także autobus B655 potwierdziły dominację Volvo w tej dziedzinie.
W latach 60 -tych rozpoczyna się globalna ekspansja koncernu. W 1964 roku Volvo otwiera nowy zakład Torslanda pod Goteborgiem. Dzięki temu roczna produkcja wzrasta aż do 200 tysięcy egzemplarzy. Dwa lata później szwedzki producent przyszykował kolejną rewolucję w motoryzacji. Pojawił się model 144, który został uznany za najbardziej zaawansowany technologicznie samochód na świecie. Jego nadwozie posiadało tzw. strefy kontrolowanego zgniotu. Hamowanie odbywało się za pomogą hamulców tarczowych we wszystkich kołach, pasy bezpieczeństwa pojawiły się na tylnej kanapie oraz wprowadzono urządzenia kontrolujące emisję spalin. Siedem lat później, w pierwszym modelu pojawia się elektroniczny wtrysk paliwa.

Na początku lat siedemdziesiątych powstaje Volvo Technical Center. Przeprowadza się tam eksperymenty i testy nowych pojazdów. Testowano tam m.in.: system ABS, poduszki powietrzne oraz teleskopowe zderzaki. W 1973 roku rozpoczyna się „holenderski epizod” w historii Volvo. Firma przejęła 1/3 akcji firmy DAF i dzięki temu mogła rozszerzyć ofertę o mniejsze modele. Rok później ma miejsce premiera Volvo 240 oraz 260.
Dzięki aliansowi z Renault i Peugeot w autach marki Volvo pojawiają nowe jednostki. Te modele gruntują pozycję Volvo jako producenta najbezpieczniejszych aut na świecie. Dwa lata po przejęciu pierwszej części akcji, Volvo zwiększa swój pakiet do 75 procent. W Holandii rusza produkcja modeli z serii 300, a później 400.Początek lat 80-tych to kolejna rewolucja w samochodach szwedzkiej marki. Volvo po raz pierwszy wyposaża swój samochód w silnik z turbodoładowaniem. Jednostka w modelu 240 Turbo osiąga moc 155 koni mechanicznych. Dzięki zakupowi północno amerykańskiego producenta ciężarówek White Motor Corporation i dużym postępom na rynkach Ameryki Północnej, Południowej, Azji i Australii firma staje się jednym z czołowych w skali światowej producentów samochodów ciężarowych. W wyposażeniu seryjnym zaczęły pojawiać się dobrze dziś znane elementy – poduszki powietrzne, układ ABS i system kontroli trakcji.
Lata 90-te to dalszy rozwój technologii bezpieczeństwa. W 1991 roku z taśm produkcyjnych schodzi kolejny pojazd z rewolucyjnymi technologiami: poprzecznie montowany silnik 5-cylindrowy, unikalny system zawieszenia Delta-link, SIPS-system chroniący przed skutkami zderzeń bocznych, pasy bezpieczeństwa z mechanizmem samoregulacji.
W 1996 roku Volvo postanowiło zmienić nazewnictwo modeli, wprowadzając przy tym nową generację samochodów. Od tamtej pory sedan ma przedrostek \”S\”, kombi \”V\”, a coupe \”C\”. Przy tej okazji zaprezentowano model S40, V40 oraz C70. W 1999 Ford przejmuje od Volvo jego dział produkujący samochody osobowe.
Volvo rozpoczęło nowe milenium otwarciem 8 stycznia 2000 r. fabryki w Wuxi, 100 km od Szanghaju. Produkowane są w niej przede wszystkim silniki Diesla i generatory. W 2000 r. firma przedstawiła nowego sedana Volvo S60, który zastąpił starszy model S70. W 2001 r. odmłodzono auta serii S/V40 i zmieniono stylistykę Volvo V70 i V70XC. Wszystkie samochody uzupełniono o zmodyfikowane silniki benzynowe oraz wprowadzono nowe Diesle z systemem Common Rail. W roku 2002 odbyła się premiera nowego terenowo-rekreacyjnego Volvo XC90.
W 2006 roku premierę miał Volvo C30 – luksusowy kompakt na bazie obecnego S40, który kontynuuje tradycje firmy związane z modelami P1800ES oraz 480.
W 2010 roku firma Geely Automobile podpisała kontrakt o przejęciu szwedzkiego producenta aut od Forda. Przejęcie Volvo – jednego z najsłynniejszych koncernów motoryzacyjnych świata, producenta prestiżowych aut, słynących z wysokiej jakości, bezpieczeństwa i innowacji to największa dotąd zagraniczna inwestycja w motoryzacji firmy z Państwa Środka. Od 2012 firma produkuje Volvo V40 – nowy model kompaktowy, zastępujący docelowo modele C30/S40/V50. Jest to pierwszy samochód w historii marki, w którym wprowadzono poduszkę powietrzną dla pieszych. Samochód dostał 5 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP i został najwyżej ocenionym autem w historii pod względem bezpieczeństwa pieszych.

W 2015 światło dzienne ujrzał model XC90 drugiej generacji. Posadowiony na płycie podłogowej SPA, z systemem pokładowym Sensus, z licznymi systemami bezpieczeństwa aktywnego, własnymi silnikami i nowym designem. Ten samochód rozpoczął bardzo szybki pochód nowych modeli, którymi Volvo zaczęło sypać jak z kapelusza. S90, V90, V90 Cross Country, XC60, V60, S60, XC40. W ciągu kolejnych czterech lat marka wymieniła wszystkie modele w ofercie.

W nadchodzących latach Volvo Cars chce być liderem w dziedzinie elektryfikacji. Do 2025 r. połowę jej sprzedaży mają stanowić auta w pełni elektryczne, a pozostałą część – hybrydy. Rozwijana jest już platforma podłogowa SPA2, która ma być bazą dla elektrycznych modeli przyszłości.

Volvo jest także jednym z liderów jazdy autonomicznej oraz umocniło swoją pozycję w segmencie premium. Zakupienie Volvo Cars przez Geely to jeden z najbardziej pozytywnych przykładów motoryzacyjnych przejęć ostatnich lat.

Nie znalazłeś wymarzonego auta? Napisz do nas lub zadzwoń 32 356 10 00
Skontaktuj się z nami
Rozpocznij rozmowę

Zapytaj o szczegóły

Odezwiemy się do Ciebie w ciągu 2 godzin

Więcej › Jeżeli wyrazi Pan/Pani zgodę, Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane przez administratora - Volvo Car Poland sp. z o.o., Warszawa (02-884), ul. Puławska 558/560 (VCP), na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), w celu marketingu bezpośredniego produktów i usług marki Volvo, takich jak samochody, części i akcesoria, usługi Volvo Car Financial Services oraz inne usługi dostępne w sieci Volvo. Informujemy, że: podanie danych jest dobrowolne, może Pan/Pani w każdej chwili wycofać zgodę (w tym przy użyciu danych kontaktowych administratora lub inspektora ochrony danych), wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem, z inspektorem ochrony danych VCP może się Pan/Pani skontaktować przy użyciu adresu mailowego: globdpo@volvocars.com, odbiorcami Pana/Pani danych osobowych będą podmioty świadczące usługi na rzecz VCP, w tym: dostawcy usług marketingowych i IT, autoryzowani dealerzy Volvo, podmioty z grupy kapitałowej Volvo oraz partnerzy oferujący produkty Volvo Car Financial Services (np. kredyty, leasingi i ubezpieczenia), dane osobowe będą przechowywane nie dłużej niż przez 30 lat, przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści danych osobowych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania i przeniesienia (wniosek o realizację tych uprawnień można złożyć pod adresem: https://www.volvocars.com/pl/subject-rights-request-form), a także prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane również w formie profilowania online i profilowania społecznościowego, które będzie polegało na zbieraniu i agregowaniu Pana/Pani danych w celu stworzenia profilu klienta i przedstawiania materiałów reklamowych i ofert lepiej dostosowanych do Pana/Pani potrzeb. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych w sieci Volvo zamieściliśmy na stronie: polityka prywatności Mniej ‹
Więcej › Wyrażam zgodę na prowadzenie przez Volvo Car Poland sp. z o.o. (ul. Puławska 558/560, 02-884 Warszawa), lub na jej zlecenie marketingu bezpośredniego produktów i usług marki Volvo, takich jak samochody, części i akcesoria, usługi Volvo Car Financial Services oraz inne usługi dostępne w sieci Volvo, poprzez kontakt głosowy na podany przeze mnie numer telefonu, w tym przy użyciu automatycznych systemów wywołujących. Zgoda jest dobrowolna i może być w każdej chwili wycofana (w tym przy użyciu danych kontaktowych wskazanych powyżej lub w wiadomości e-mail wysłanej na adres inspektora ochrony danych: globdpo@volvocars.com). Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Pozostałe informacje dotyczące przetwarzania danych w celach marketingowych znajdziesz w powyższej klauzuli zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych lub na stronie polityka prywatności. Mniej ‹
Więcej › Wyrażam zgodę na prowadzenie przez Volvo Car Poland sp. z o.o. (ul. Puławska 558/560, 02-884 Warszawa) lub na jej zlecenie marketingu bezpośredniego produktów i usług marki Volvo, takich jak samochody, części i akcesoria, usługi Volvo Car Financial Services oraz inne usługi dostępne w sieci Volvo, poprzez przesyłanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności za pomocą poczty elektronicznej, a także za pomocą wiadomości SMS, na podany przeze mnie adres e-mail lub numer telefonu komórkowego. Zgoda jest dobrowolna i może być w każdej chwili wycofana (w tym przy użyciu danych kontaktowych wskazanych powyżej lub w wiadomości e-mail wysłanej na adres inspektora ochrony danych: globdpo@volvocars.com). Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Pozostałe informacje dotyczące przetwarzania danych w celach marketingowych znajdziesz w powyższej klauzuli zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych lub na stronie polityka prywatności. Mniej ‹

* Dane konieczne do podania w celu umożliwienia kontaktu i przedstawienia oferty, przy czym spośród danych: numer telefonu i adres e-mail wystarczy podanie tylko jednej z tych danych wraz z zaznaczeniem odpowiedniej zgody poniżej (druga zgoda jest zgodą na kontakt telefoniczny, zaś trzecia zgoda jest zgodą na kontakt mailowy). Pierwsza z poniższych zgód jest konieczna do zaznaczenia w celu umożliwienia kontaktu i przedstawienia oferty, niezależnie od tego, czy podany zostanie numer telefonu czy adres e-mail.

Dealer Euro Kas SA otrzymał twoją wiadomość

Wszystko poszło zgodnie z planem. Nasz pracownik skontaktuje się z Tobą w ciągu 2 godzin.
|
Euro Kas SA

Używamy plików cookie, aby maksymalnie ułatwić Państwu korzystanie z naszej witryny internetowej, w tym także w celu dostosowania jej zawartości i reklam do Państwa preferencji, oferowania funkcji mediów społecznościowych oraz w celu analizy ruchu. Pliki cookie obejmują pliki związane z kierowaniem treści oraz pliki do zaawansowanej analityki. Więcej informacji podano w sekcji Informacje na stronie z opisem plików cookie. Klikając Akceptuj, wyrażają Państwo zgodę na używanie przez nas plików cookie. Aby zmienić rodzaj wykorzystywanych przez nas plików cookie, prosimy kliknąć „Ustawienia plików cookie”.

ZAAKCEPTUJ WSZYSTKIE
DOSTOSUJ
USTAWIENIA PLIKÓW COOKIE
ZAWSZE
AKTYWNE

OBSŁUGA SERWISU I USŁUG PODSTAWOWYCH

Te pliki są wymagane i nie można ich wyłączyć.
Dzięki nim serwis może działać a podstawowe funkcje mogą być obsługiwane.

POMIAR WYDAJNOŚCI zobacz więcej

Dzięki tym danym analizujemy wykorzystanie naszego serwisu, m.in. mierzymy jego wydajność. Te dane pomagają nam uzyskać informację o treściach, jakich poszukują użytkownicy naszego serwisu, jak często do niego wracają. Dzięki temu możemy udoskonalać nasz serwis.

PLIKI COOKIE NA POTRZEBY ANALIZ STATYSTYCZNYCH zobacz więcej

Firma Volvo Cars używa usługi Google Analytics, która analizuje sposób korzystania z naszych serwisów internetowych przez użytkowników. Dostarcza nam ona następujących danych; e.g., informacji o tym, które strony użytkownik wyświetlił; które linki kliknął; ile czasu spędził na stronie; jakie samochody skonfigurował w naszym konfiguratorze; jakiego urządzenia używał. Te dane pomagają nam zrozumieć, jak osoby odwiedzające nasz serwis internetowy korzystają z niego, i zapewnić prawidłowe działanie serwisu. Nie wykorzystujemy tych danych w celach marketingowych lub reklamowych i nie udostępniamy ich podmiotom trzecim.

PERSONALIZACJA REKLAM zobacz więcej

Te informacje cookies pozwalają nam na umieszczanie reklam, które odpowiadają zainteresowaniom użytkowników.Bez tych informacji użytkownicy będą widzieli reklamy niezgodne z ich potrzebami.

DOSTARCZANIE I PREZENTOWANIE REKLAM I TREŚCI zobacz więcej

Te pliki cookie obejmują w szczególności znaczniki i piksele, które razem służą do gromadzenia informacji o cyfrowych interakcjach użytkowników z naszymi produktami, zarówno w naszej, jak i innych witrynach internetowych. Dane te pomagają nam mierzyć skuteczność naszych kampanii reklamowych i, w połączeniu z informacjami pochodzącymi z interakcji użytkownika z nami poprzez inne kanały (wiadomości e-mail, aplikacja Volvo Cars, SMS, media społecznościowe i reklamy cyfrowe), pozwalają nam budować profil zainteresowań użytkownika. Następnie możemy wykorzystać ten profil do ukierunkowanego dostarczania użytkownikowi reklam Volvo Cars dostosowanych do jego potrzeb, za pośrednictwem wielu kanałów. Należy pamiętać, że Volvo Car Corporation wraz z partnerami dostarczającymi reklamy cyfrowe jest współodpowiedzialne za przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych i reklamowych. Podmioty współpracujące: - Facebook Ireland Limited, w zakresie dostarczania ukierunkowanych reklam i poprawy optymalizacji kierowania i dostarczania reklam, a także gromadzenia i późniejszego przekazywania danych Facebookowi. Więcej informacji o tym, jak Facebook przetwarza dane osobowe, można znaleźć w polityce prywatności tej firmy (https://www.facebook.com/privacy/policy). Jeśli użytkownik nie zaakceptuje tych plików cookie, reklamy (w tym nasze) będą nadal wyświetlane podczas przeglądania Internetu, a materiały marketingowe będą nadal wysyłane do użytkownika, jeśli wyraził on na to zgodę, przy czym takie reklamy i materiały nie będą dostosowane do zainteresowań i interakcji użytkownika, będą zatem mniej przydatne.